Opgelet voor oplichters

10/07/2024 | Alle dienstencentra , Alle woonzorgcentra , Alle assistentiewoningen , Alle dagverzorgingscentra

Een medewerker van de bank aan de lijn, voor de deur of in je mailbox? Misschien is dat iemand die je wil bestelen. Gebruik deze tips, zodat je niet in de trucs van oplichters trapt.

Elke week horen we van klanten die het slachtoffer zijn geworden van een oplichter. Ze kregen een persoon aan de telefoon of voor de deur, die met gewiekste truken veel geld van de rekening stal. Daarom deze tips, om oplichters te snel af te zijn:

Wees alert en voorzichtig

  • Krijg je onverwacht telefoon, bezoek of mail van een bank, de politie, Card Stop of een andere belangrijke instantie?
  • Meldt die persoon een heel dringend probleem met je geld? 
  • Wil die helpen om je geld of waardevolle spullen veilig te stellen?
  • Vraagt die bovendien je code (van je bankkaart of kaartlezer), om iets op je computer te installeren, om geld door te storten naar een andere rekening, …?

2. Geloof dat dan niét

Een echte medewerker van een officiële instantie zou dit nooit vragen. Vertrouw dat bericht dus niét, zelfs al lijkt die betrouwbaar.

  • Geloof dit ook niet als je wordt gebeld door het telefoonnummer van je bank, of een e-mail krijgt van een e-mailadres van je bank.
  • Ook niet als die vriendelijke persoon een naam gebruikt van iemand die bij je bank werkt. 
  • Ook niet als die je persoonlijke gegevens kent, zoals je rijksregisternummer.

3. Wat moet je dan doen?

  • Leg de telefoon in, verwijder de e-mail, sluit de deur. Is die persoon al binnen? Zeg dat je geen interesse meer hebt en leid deze persoon vastberaden naar buiten. Bel eventueel op je alarmknopje of naar je mantelzorger. 
  • Doe niet wat deze persoon vraagt. Zeg nee, en blijf dat zeggen.
    • Geef nooit je bankkaarten, codes of andere waardevolle spullen af aan deze persoon.
    • Installeer niets op je toestel, of laat die persoon dat niet doen.
    • Stort geen geld door.
  • Bel daarna zelf naar deze instantie, om te vragen of er echt een probleem is. Of alarmeer je mantelzorger, zodat die dat kan doen.
  • Zegt bv. je bank dat dit niet klopte, doe dan aangifte bij de politie via www.policeonweb.be (‘oplichting’).

Geef deze tips door aan mensen rondom jou. Oplichters weten dat bijvoorbeeld oudere mensen zonder digitale kennis sneller te misleiden zijn.